Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
CO2-uitstoot, opwarming van de aarde, watergebrek, gifschandalen, vervuiling, de kranten staan er vol van, elke dag weer. Als we zo doorgaan, is het heel snel gedaan met onze gezondheid en onze planeet. Onze manier van leven moet veranderen. Wat kun je doen als individu? Waar begin je? Hoe doe je het en is dat wel genoeg? Save the Planet is praktisch en toegankelijk, vol tips en aanwijzingen om zelf van de wereld een betere en gezondere plek te maken. Groen leven kost niet meer tijd, maar het vraagt wel een mentaliteitsverandering.
Human ecology. Social biology --- ecologie --- duurzame ontwikkeling
Choose an application
Dit boek gaat in op de actuele onvrede in onze samenleving en de oorzaken daarvan. We onderscheiden 3 hoofdoorzaken: de onvrede over een maatschappij die niet als rechtvaardig gepercipieerd wordt, de zorg rond duurzaamheid en het gevoel onvoldoende te kunnen participeren. Na een algemeen deel over de hedendaagse context (diversiteit en globalisering) en basisbegrippen voor een goede samenlevingsopbouw (mensenrechten, het algemeen belang) werkt de auteur achtereenvolgens de 3 hoofdthema's uit. In het deel over rechtvaardigheid wordt ingegaan op gelijke kansen, minimale welvaart voor iedereen, de verdeling van inkomens en vermogen, werk en zekerheid. Onder het thema duurzaamheid worden behandeld: een leefbaar milieu, de energieproblematiek, grondstoffen en afval, klimaatverandering, vrede en veiligheid. Het deel over participatie handelt over het behoren tot gemeenschappen, een geïntegreerde maatschappij, een democratie voor de 21ste eeuw, de rechtstaat en sociaaleconomische betrokkenheid.
BPB9999 --- Social ethics --- Community organization --- Human ecology. Social biology --- duurzaamheid --- maatschappijkritiek --- ecologie --- participatie --- multiculturele samenleving --- globalisering --- BPB2106
Choose an application
Transitië – had dat niet iets met Dracula te maken? Ach nee, het gaat over duurzaamheid, die vrije val van het Comfortabele Leven. Waar we ons met zijn allen in soberheid terugtrekken in rotswoningen en we eten ruilen tegen kostbare vuurstenen… Dat had je gedacht! Steek die vuurstenen maar weg, want de zoektocht naar een duurzamer bestaan is behalve plezant ook curieus, creatief, gezond, uitdagend en soms ook hilarisch. Dat laten de auteurs (Eva Peeters, Mme Zsazsa, Kristien Hens, Joke Rous en Dorien Knockaert), ervaringsdeskundigen van het dagelijkse leven, overduidelijk zien in ‘Groeten uit Transitië’. Met stukjes over vegetarisme, moestuinieren, autodelen, verbouwen maar ook eetbare bloemen, composttoiletten, vrachtschipreizen of zelfgemaakte deo zochten zij voor jou uit welke praktische, duurzame veranderingen je kan uitproberen zonder dat je aan kwaliteit inboet. Integendeel! Ze maakten tekeningen, schreven handleidingen en recepten en gingen speciaal voor jou op zoek naar goede – en vooral leuke – duurzame alternatieven voor een aantal van onze meest vervuilende gewoontes. ‘Groeten uit Transitië’ is geen boek waarin de auteurs met een opgeheven vingertje zwaaien, maar een vrolijk boek dat even stil doet staan bij het leven dat we leiden en dat aanzet om kleine dingen te veranderen met een groots effect. (Bron: website vooruit.be)
Human ecology. Social biology --- Housekeeping --- Sustainable living --- Sustainable development --- duurzame ontwikkeling --- duurzaam leven --- Sociaal werk --- samenlevingsopbouw --- Duurzame ontwikkeling --- milieubeleid --- Duurzaam leven --- 504 --- Ecologie --- Transitie --- Vegetarisme --- Moestuinen --- Moestuin --- Gezondheidszorg --- Druktechniek --- Bouwsector --- Stadsvernieuwing --- Gerecht (voedsel)
Choose an application
De planning van kindvriendelijke stedelijke ruimtes vormt vandaag een uitdagende interdisciplinaire opgave voor iedereen die ruimtelijk, pedagogisch of sociaal mee aan de toekomstige stad werkt. De betrokkenheid van kinderen en tieners in deze processen wordt meer dan ooit gezien als een voorwaarde om tot een leefbare en duurzame stedelijke omgeving te komen. Deze betrokkenheid beperkt zich niet tot de rol van informant en/of participant in een planningsproces, maar vraagt een openheid en opgave om kinderen en tieners als medeonderzoekers en -planners van de stad van morgen te erkennen.Deze KIDS-GIDS combineert sociale, pedagogische en ruimtelijke inzichten en reikt een set bruikbare tools aan die bijdragen tot een steviger burgerschapspositie van kinderen en jongeren in (kindvriendelijke) stedelijke plannings- en veranderingsprocessen. Deze tools werden ontwikkeld en uitgetest in de context van vier verschillende soorten stedelijke planningsprocessen: stadsvernieuwing, stadseducatie, stadsontwikkeling en stedelijke transitie. Ze helpen de positie van kinderen en tieners in de verschillende fasen van een planningsproces te versterken: kijken en onderzoeken, uitwisselen en ordenen, verbeelden en experimenteren, toetsen en selecteren, en tussenkomen en presenteren.
Kat --- Handpop --- Ruimtelijke ordening --- Stadsvernieuwing --- Gent --- Participatie --- Kind --- Jongere --- Methodiek --- Transitie --- Community organization --- Human ecology. Social biology --- Architecture --- Social geography --- stadsontwikkeling --- stedelijk beleid --- stadscultuur --- Kinderen en stedenbouw --- Stadsvernieuwing ; Vlaanderen
Choose an application
The aim of this book is to support and inspire teachers to contribute to much-needed processes of sustainable development and to develop teaching practices and professional identities that allow them to cope with the specificity of sustainability issues and, in particular, with the teaching challenges related to the ethical and political dimension of environmental and sustainability education.Bringing together recent scholarship on the topic, this book translates state-of-the-art academic research into teaching models, methods and tools. Starting with an outline of the challenge of sustainability, it offers insights and models for understanding the interesting yet ambiguous concept of 'sustainable development' and the complex process of transforming society in a more sustainable direction (Part I). It then goes on to provide a guide to preparing courses and lessons as well as tools for reflection about teaching practices and the multiplicity of approaches to addressing ethical and political challenges in sustainable development teaching (Part II). Finally, the book offers useful conceptual frameworks, models and typologies about the concrete design and implementation of sustainable development teaching (Part III).This book will be essential reading for students of education, as well as teachers in compulsory and higher education and sustainability education researchers.
Environmental education --- Sustainability --- Sustainable development --- Moral and ethical aspects. --- Political aspects. --- Study and teaching. --- Didactics --- Environmental protection. Environmental technology --- Education --- Development, Sustainable --- Ecologically sustainable development --- Economic development, Sustainable --- Economic sustainability --- ESD (Ecologically sustainable development) --- Smart growth --- Sustainable economic development --- Economic development --- Sustainability science --- Human ecology --- Social ecology --- Study and teaching --- Moral and ethical aspects --- Political aspects --- Environmental aspects --- didactiek --- 371.3 --- Onderwijsvernieuwing --- Milieueducatie ; onderwijs --- Sustainability - Study and teaching --- Sustainable development - Study and teaching --- Environmental education - Moral and ethical aspects --- Environmental education - Political aspects
Choose an application
Onze steden staan voor een immense uitdaging. De bevolking neemt fors toe, en nog nooit woonden er zo veel mensen met een verschillende achtergrond. De kloof tussen arm en rijk neemt toe, en ook de ecologische voetafdruk van de stad is groter dan de planeet kan dragen. Dit leidt tot de vraag van de 21ste eeuw: hoe kan de stad groeien én meer solidair en ecologisch worden? Denktank Oikos nodigde onderzoekers en professoren uit om samen na te denken over de toekomst van de stad. Wat is de huidige staat van de stad? Wat zijn de belangrijkste uitdagingen en welke antwoorden kunnen we daarop formuleren? Wat kunnen de krachtlijnen zijn voor een toekomstgericht stedelijk beleid? In hun antwoorden komen vier kernwoorden naar boven: wonen, solidariteit, superdiversiteit en klimaatneutraal, die tot een geheel verweven worden met een pleidooi voor participatie en stedelijk burgerschap als rode draad. 'Mensen maken de stad' is een boek over en voor stadsbewoners die hun toekomst in handen nemen
Sociale psychologie --- Omgevingspsychologie. --- Stedebouw 711.6 --- Diversiteit --- Mobiliteit 656:116 --- 911.3 --- 911.375 --- 316.334.5 --- 711.4 --- sociologie --- steden --- 587 Stedenbeleid --- 316.334.54 --- 316.334.56 --- 351.778.6 --- 504 --- 711.16 --- België --- Stedelijke problematiek --- Vlaanderen --- 711.4(A)(493) --- Duurzame stedenbouw --- Ecologie ; stedenbouw --- Oikos --- Stadsontwikkeling ; mobiliteit ; economie ; sociologie --- Stedelijk beleid ; België --- Stedenbouw ; architectuur ; densiteit --- Stedenbouw ; denken over ; België ; 21ste eeuw --- Stedenbouw ; stadsvernieuwing ; participatie --- stad --- 307.3 --- 719.12 --- Sociaal werk --- Stedelijkheid --- Wonen --- 711.4 Gemeentelijke planologie. Stadsplanning. Stedenbouw --- Gemeentelijke planologie. Stadsplanning. Stedenbouw --- 316.334.5 Sociologie van het wonen, van de woonomgeving. Sociale ecologie. --- Sociologie van het wonen, van de woonomgeving. Sociale ecologie. --- Sociale geografie. Culturele geografie --- Steden. Studie van stedelijke vestiging. Geografie van steden. Stadsgeografie --- Bewonersparticipatie --- Urbane sociologie --- Stedelijk beleid --- Duurzame ontwikkeling --- Ecologie --- Stadsvernieuwing --- Stedenbouw (theorie) --- Stedenbouw. Ruimtelijke ordening ; denken over de stedenbouw; België --- 711 --- Sociologie van de welvaart --- Planologie - Ruimtelijke ordening België --- cities --- human ecology --- sociale ecologie --- Environmental planning --- urban sociology --- Sociology of environment --- Philosophy and psychology of culture --- Human ecology. Social biology --- Cultuurfilosofie. Cultuurpsychologie --- Sociologie van het leefmilieu --- Menselijke ecologie. Sociale biologie --- Ruimtelijke ordening --- stadssociologie --- Sociologie van het wonen, van de woonomgeving. Sociale ecologie --- Stadssamenleving --- Ecologische voetafdruk --- Bevolkingsvraagstuk --- Armoede --- Multiculturele samenleving --- Toekomstvisies --- Participatie --- Burgerschap --- Toekomstvisie
Choose an application
Welke rol mogen levensbeschouwingen spelen in het onderwijs? Waar liggen de grenzen van het multiculturele samenleven? Hoe tolerant kun je zijn voor intolerantie? Wat is de rol van het actief pluralisme? Hoe verhoudt het humanisme zich tot ecologie? Is een moraal mogelijk zonder god? Deze vragen zijn aan het begin van de eenentwintigste eeuw brandend actueel. Blijkbaar voldoen de antwoorden die in het verleden werden geformuleerd niet meer of worden ze in elk geval betwist. De waarden en de kennis die we met elkaar moeten delen om het samenleven mogelijk te maken en in het beste geval richting te geven, bevinden zich volgens sommigen dan ook in een crisis. Vooral, maar niet uitsluitend, vanuit islamitische hoek worden de menselijke autonomie en de mogelijkheid om de samenleving naar eigen inzicht vorm te geven betwist. In plaats daarvan bepleit men de onderwerping aan een goddelijk gezag als basis voor moraliteit en als fundament voor de maatschappelijke ordening.
Natural theology --- Philosophy and psychology of culture --- General ethics --- Human ecology. --- Humanism --- Islam and politics. --- Liberalism --- Pluralism --- Values. --- Moral and ethical aspects. --- Decroos, Johan --- Humanisme --- BPB1105 --- Pluralisme culturel --- Religion --- Waarden --- Culturele verscheidenheid --- Godsdienst --- Decroos, Johan. --- Humanisme. --- Social aspects --- Congresses --- Social problems --- Human ecology --- Islam and politics --- Values --- C8 --- ethiek --- humanisme --- Axiology --- Worth --- Aesthetics --- Knowledge, Theory of --- Metaphysics --- Psychology --- Ethics --- Monadology --- Monism --- Philosophy --- Reality --- Islam --- Politics and Islam --- Political science --- Classical education --- Classical philology --- Philosophical anthropology --- Renaissance --- Ecology --- Environment, Human --- Human beings --- Human environment --- Ecological engineering --- Human geography --- Nature --- Moral and ethical aspects --- Ideologie en politiek --- Political aspects --- Effect of environment on --- Effect of human beings on --- fe --- uskonto --- náboženstvo --- vallás --- religión --- religioon --- godsdienst --- religie --- vjera --- religija --- religione --- reliģija --- religião --- náboženství --- religia --- религија --- reliġjon --- θρησκεία --- religion --- религия --- usutunnistus --- víra --- deismus --- светец --- теизам --- irreligiosità --- religiosità --- zbožnost --- věřící --- религиозност --- religiozita --- teismus --- деизам --- побожност --- světec --- kreacionismus --- panteismus --- Religionsgemeinschaft --- fideismus --- svatý --- vallási közösség --- Glaubensgemeinschaft --- pobožnost --- верници --- вера --- пантеизам --- kulturell mångfald --- kulturní pluralismus --- kultūru daudzveidīgums --- culturele verscheidenheid --- културен плурализъм --- kultuuride paljusus --- kulttuurin monimuotoisuus --- pluralism cultural --- pluralizëm kulturor --- културни плурализам --- wielokulturowość --- cultural pluralism --- kulturni pluralizem --- kultūrinis pliuralizmas --- pluralismo cultural --- kultúrny pluralizmus --- pluralismo culturale --- multikulturalnost --- πολιτιστικός πλουραλισμός --- kulturelle Vielfalt --- културен плурализам --- kulturális pluralizmus --- pluraliżmu kulturali --- kulturel pluralisme --- multikulturāla sabiedrība --- mångkulturalism --- dvojkultúra --- monikulttuurisuus --- kultūrų pliuralizmas --- diversité culturelle --- културна разноличност --- kaksikulttuurisuus --- shoqëri multikulturore --- културна разноврсност --- multikulturalizmus --- pluralita kultur --- bikulturalizëm --- pluralitatea culturilor --- dubbele cultuur --- cultureel pluralisme --- biculturalismo --- societate multiculturală --- πολιτιστική πολυφωνία --- multicultural society --- plurality of cultures --- mitmekultuuriline ühiskond --- bikulturālisms --- kulturní rozmanitost --- priklausymas dviem kultūroms --- multiculturalismo --- rozmanitosť kultúr --- multikulturalisme --- multikulturális társadalom --- sameksistens mellem to kulturer --- daugiakultūrė visuomenė --- мултикултурно друштво --- mnohokultúrna spoločnosť --- mångkulturalitet --- mitmekultuurilisus --- společnost mnoha kultur --- мултикултурализам --- dvojí kultura --- multiculturalisme --- biculturalism --- kulturni pluralizam --- Kulturpluralismus --- bikulturalizmus --- multiculturaliteit --- културна разноликост --- biculturalisme --- мултикултурно општество --- πολιτιστική συνύπαρξη --- shumësi e kulturave --- rozmanitost kultur --- културна различност --- diversitate culturală --- diversidade cultural --- kulturális sokszínűség --- kultúrna rozmanitosť --- kulturel mangfoldighed --- diversità kulturali --- kultuuriline mitmekesisus --- kulturna raznolikost --- culturele diversiteit --- kulttuurinen moninaisuus --- kultūrinė įvairovė --- kultūru daudzveidība --- diversità culturale --- diversidad cultural --- cultural diversity --- културно многообразие --- πολιτισμική πολυμορφία --- różnorodność kulturowa --- reiligiún --- iolrachas cultúrtha
Choose an application
Dit boek verschijnt ter nagedachtenis van Henk Meert (KU Leuven), die zich tijdens zijn leven onder meer toelegde op de geografische dimensie van rurale en stedelijke ontwikkeling. De uitgave bevat de relevantste van zijn vele tijdschriftbijdragen, met daarbij een tiental langere en evenveel kortere teksten. In de langere artikels wordt vooral bekeken hoe achtergestelde buurten in Brussel kunnen evolueren naar een leefbare omgeving. De auteur gaat hier onder meer in op het territoriale beleid, de migrantenvestiging en de kansen die vernieuwende maatschappelijke projecten scheppen. Op geen enkel moment wordt daarbij de concrete Brusselse realiteit uit het oog verloren. De kortere stukken concentreren zich op specifieke, soms lokale problemen, zoals het wonen in de Parijse bidonvilles, de attitude tegenover migranten, vervoersarmoede op het platteland enz.
sociaal huisvestingsbeleid --- Sociology of environment --- huisvesting --- Social geography --- politieke sociologie --- HUISVESTING -- 711 --- #SBIB:316.334.5U13 --- Academic collection --- Ruimtelijke ordening --- Sociaal werk --- Stedelijkheid --- Opbouwwerk --- 480 Huisvesting --- 481 Sociale huisvesting --- 181 Kindbeeld en positie van kinderen in de samenleving --- 580 Ruimtelijke ordening --- 586 Plattelandsontwikkeling --- 587 Stedenbeleid --- 588 Sociale geografie --- 669 Thuislozen --- achtergestelde buurten --- leefbaarheid --- betaalbaar wonen --- vervoersarmoede --- asielzoekers --- bidonvilles --- 711 --- sociologie --- ruimtelijke ordening --- 364 --- 911.3:30 --- Armoede --- Opbouwwerk (samenlevingsopbouw, vormingswerk) --- Opbouwwerk: ruimtelijke ordening (ruimtelijke ordening, stads- en dorpsherwaardering, stadsvernieuwing, plattelandsontwikkeling, streekontwikkeling) --- 303.83 --- ruimtelijke ordening (lt) --- samenleving (lt) --- sociale geografie --- verstedelijking --- Sociale aardrijkskunde --- Verstedelijking en armoede --- armoede --- huisvestingsbeleid --- sociale politiek --- thuislozen --- 711 Ruimtelijke ordening. Planologie. Stedebouw --- Ruimtelijke ordening. Planologie. Stedebouw --- 364 Maatschappelijke hulpverlening --- Maatschappelijke hulpverlening --- Sociologie van stad en platteland: sociale aspecten van de ruimte, sociale ecologie --- planologie, ruimtelijke ordening en stedenbouw --- Sociale geografie --- 339.1 --- 304 --- 362.9 --- Human geography --- Human ecology --- Géographie humaine --- Ecologie humaine --- Regional planning --- Belgium --- Space (Architecture) --- Poverty --- Marginality [Social ] --- Poor --- City and town life --- Sociology [Rural ] --- Rural geography --- Sociology [Urban ] --- Rural conditions --- Cities and towns --- Sociologie van het leefmilieu --- Stadssamenleving --- Stedenbouw --- Wijkontwikkeling --- Sociale uitsluiting --- Thuislozen --- 480 Wonen --- 481 Sociaal wonen --- Dak- en thuisloosheid
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|